Sammenfald af glaslegemet

Hvad er glaslegemet ?
Øjet er fra naturens side hult. Hulrummet er fyldt med en klar gele-agtig væske som kaldes glaslegemet.

Hvordan opstår sammenfald af glaslegemet ?
Hos mennesker skrumper øjets glaslegeme med alderen, og kan i nogle tilfælde pludseligt falde sammen. Når dette sker opstår der pludseligt symptomer

Hvad er symptomer på sammenfald af glaslegemet ?
Det hyppigste symptom er en plet eller en streg som bevæger sig for øjet. Nogen oplever det som om der flyver en flue forbi øjet en gang imellem. Andre ser ligefrem et spindelvæv for øjet. Disse uklarheder forsvinder ikke, men man vænner sig oftest til dem med tiden.

Et andet symptom er lysglimt for øjet. Lysglimtene ses typisk ud til siden i synsfeltet og varer kun 1-2 sekunder. Lysglimtene ophører som regel efter nogle uger eller måneder.

Er sammenfald af glaslegemet farligt ?
Som regel sker sammenfald af glaslegemet uden komplikationer. Men i enkelte tilfælde opstår der et hul i nethinden, som efterfølgende kan medføre at nethinden løsner sig fra sin normale placering og mister sin funktion, en såkaldt nethindeløsning. En nethindeløsning er meget alvorligt, da den kan medføre svært synstab.

Det er derfor vigtigt at man kontakter øjenlæge hvis man oplever symptomer på sammenfald af glaslegemet.

KONTAKT ØJENLÆGE ELLER VAGTLÆGE STRAKS HVIS DU OPLEVER:

- NYE UKLARHEDER, PLETTER, STREGER, SPINDELVÆV FOR ØJET

- VED TILTAGENDE LYSGLIMT